- Kurs Oazowy Dla Animatorów - Diakonii Modlitwy (KODA-DM) jest formą Oazy Rekolekcyjnej skoncentrowanej wokół tematu MODLITWA. Jest on ogólnym wprowadzeniem w zagadnienie modlitwy osobistej, wspólnotowej oraz posługi modlitwą. Jest przeznaczony w pierwszym rzędzie dla osób, które będąc u kresu formacji podstawowej odkrywają w sobie dar modlitwy i pragnienie posługiwania nim oraz dla osób poszukujących swego miejsca posługi w Kościele, zwłaszcza wśród Diakonii Ruchu Światło-Życie. Zakłada się więc, że uczestnicy rekolekcji mają już za sobą wprowadzenie do podstawowych, ogólnie znanych, tradycyjnych form modlitwy, z którymi zapoznali się w ramach drogi deuterokatechumenalnej oraz konkretne doświadczenie modlitwy i ewangelicznego stylu życia. Jako zasadę przyjmuje się, że uczestnik osiągnął pełnoletność, ukończył formację trzech stopni deuterokatechumenatu, przeżył rekolekcje ORD, jest członkiem KWC oraz uczestniczy w życiu konkretnej wspólnoty Ruchu Światło-Życie (zakłada się możliwość udziału innych osób, żywo uczestniczących we wspólnotach formacyjnych Kościoła, które posiadają odpowiedni stopień dojrzałości w wierze).
- Głównym celem KODA -DM jest uporządkowanie podstawowej wiedzy i postaw dotyczących życia modlitwy chrześcijanina oraz ogólne ukazanie zakresu i sposobów przygotowania i posługi modlitwą (konferencje). Drugim celem jest zdobycie zestawu zasad i typowych rozwiązań w przygotowaniu i prowadzeniu spotkań modlitewnych (spotkania w grupie). Dalszym celem jest ukazanie możliwości w zakresie samopoznania oraz uświadomienie konieczności pracy nad sobą dla własnej dojrzałości, która warunkuje skuteczność posługi i poprawę komunikacji w grupie (zajęcia z zakresu dynamiki grupowej).
- Zespół uczestników KODA-DM powinien obejmować od 25 do 40 osób (podzielonych na 3 lub 6 grup co łączy się z proponowanym trój-podziałem posług: słowa, czynu, świętowania; można także przyjąć tradycyjny podział dyżurów) oraz diakonię animatorów. Zajęcia z zakresu dynamiki grupowej odbywają się w innych grupach, których liczebność nie powinna przekraczać 15 osób (w spotkaniach uczestniczy także diakonia). Z powyższego względu grupa rekolekcyjna nie może być zbyt liczna. Dla właściwego przeżycia rekolekcji i spójności całej grupy istotna jest obecność wszystkich uczestników od momentu rozpoczęcia rekolekcji aż do ich zakończenia w dniu wyjazdu.
- Diakonia KODA -DM powinna składać się z członków Ruchu Światło-Życie, którzy swoją modlitwą i postawą służby tworzą środowisko wzrostu według zasad i kształtu oazy rekolekcyjnej. W miarę możliwości uczestniczą oni we wszystkich punktach programu, a poszczególne osoby podejmują odpowiedzialność za głoszenie konferencji, prowadzenie spotkań w grupie, zajęć z zakresu dynamiki grupowej i spotkań modlitewnych.
- Jedenastodniowe KODA-DM, obejmuje dzień przyjazdu i wyjazdu, dziewięć dni zajęć, jednodniową wycieczkę (najlepiej między 5 a 6 dniem rekolekcji) oraz odmienny w swym charakterze ostatni "Dzień Agapy i Świadectwa". Program dnia jest bardzo intensywny. W założeniu przewiduje się ok. 4 godzin modlitwy (liturgia, modlitwa osobista i wspólnotowa), ok. 2,5 godziny przekazu intelektualnego (konferencje) oraz ok. 4 godzin ćwiczeń. Pozostały czas przeznaczony jest na świętowanie wspólnoty przy wspólnym stole, higienę osobistą, prace porządkowe oraz wypoczynek (spacer - 1,5 godz. + sen - ok. 8 godz.).
- Na treść każdego dnia składają się stałe spotkania, stanowiące poszczególne elementy formacyjne i modlitewne:
- modlitwa i liturgia - Jutrznia, Namiot Spotkania, Eucharystia, spotkanie modlitewne (także w formie rozbudowanej liturgii Nieszporów) oraz "Anioł Pański" przed II konferencją, "Koronka do Miłosierdzia Bożego" na rozpoczęcie spotkań w grupie,
- formacja intelektualna - wskazania teoretyczne i praktyczne w konferencjach,
- ćwiczenia - spotkania w grupie, zajęcia z dynamiki grupowej.
- Program dnia obejmuje następujące spotkania:
- Jutrznia
- I konferencja
- Namiot Spotkania
- II konferencja
- spotkanie w grupach (w dwóch etapach)
- Eucharystia
- zajęcia z zakresu dynamiki grupowej
- spotkanie modlitewne
- Tematy obu konferencji danego dnia są tożsame (z których pierwsza jest bardziej teoretyczna, zaś druga akcentuje wymiar praktyczny danego zagadnienia) albo zbliżone tematy ujmują w sposób monograficzny. Z racji niemożności zharmonizowania wszystkich zajęć dnia w jednym temacie, konferencje, spotkania w grupie oraz zajęcia z dynamiki grupowej, biegną równolegle do siebie w swoim logicznym porządku.
- Grafik tematyki i zajęć poszczególnych dni
- Konferencje mają za zadanie ukazać zakres zagadnienia modlitwy w ogólnym zarysie. Podejmują najpierw temat spotkania z Bogiem w doświadczeniu Miłości oraz nawiązania relacji z Panem Jezusem w modlitwie osobistej. Następnie ukazują zagadnienie form modlitwy ze względu na treść (dziękczynienie, uwielbienie, modlitwa błagalna i wstawiennicza, przebłagalna i o uzdrowienie). Osobną grupę stanowią konferencje dotyczące świadomości walki duchowej oraz "narzędzi" w życiu duchowym i posłudze modlitwą (kierownictwo duchowe, rozeznawanie duchowe, charyzmaty).
- W założeniu, spotkania w grupie mają stanowić okazję do zdobycia szeregu gotowych rozwiązań w związku z posługą na spotkaniach modlitewnych i Oazach Modlitwy (także w kontekście pojawiających się różnorodnych problemów). Mają być próbą ukazania możliwie szerokiego spektrum zagadnień, które można, a czasem wręcz należy brać pod uwagę w przygotowaniu i prowadzeniu spotkania. Podejmują one również temat formacji grup modlitewnych i Diakonii Modlitwy.
Przyjęto metodę dwuetapowego przebiegu spotkania. W pierwszym etapie, zadaniem każdej małej grupy jest wypracowanie konkretnych treści przez dzielenie się doświadczeniem osobistym i wspólnoty modlitewnej, w której życiu się uczestniczy. W drugim etapie, na forum całej wspólnoty rekolekcyjnej, następuje przedstawienie wniosków przez poszczególne grupy oraz ewentualne uzupełnienia przez prowadzącego. Ważne jest uświadomienie uczestnikom, że w praktyce nie jest możliwe branie pod uwagę wszystkich wypracowanych podczas rekolekcyjnych spotkań treści, ale warto mieć świadomość ich zakresu, aby móc z nich skorzystać w posłudze. - Zajęcia z zakresu dynamiki grupowej w pierwszym rzędzie służą samopoznaniu i kształtowaniu dobrych relacji z innymi. Mają one być pomocą dla uczestniczących w rekolekcjach a nie narzędziem wykorzystywanym przez nich w pracy z innymi. Problematyka poszczególnych zajęć jest tylko zasygnalizowaniem danego tematu, a nie jego wyczerpaniem. Od samego początku rekolekcji należy kształtować świadomość, że zajęcia z zakresu dynamiki grupowej nie są ani pogodnym wieczorem, ani skróconym kursem psychologii. Nie mogą one być oderwane od chrześcijańskiego rozumienia osoby, jej wartości, godności i relacji z innymi. Należy zwracać uwagę na to, co może być rozumiane dwuznacznie, ukazując jednoznacznie chrześcijańskie stanowisko. Stąd osoba, która podejmuje się prowadzenia zajęć z zakresu dynamiki grupowej musi być zarówno osobą posiadającą odpowiednie wykształcenie w tym zakresie (zajęcia wymagają bowiem wiedzy, której nie można zawrzeć w poniższych konspektach), jak i osobą wierzącą.
- Należy zwrócić szczególną uwagę na piękno sprawowanej liturgii, zarówno w wymiarze poprawności zasad soborowej odnowy jak i uzgodnienia ducha z celebrowaną tajemnicą (modlitwa liturgią). W czasie rekolekcji nie przewiduje się odrębnych tekstów liturgicznych. Proponuje się korzystanie z aktualnego formularza, ewentualny dobór tekstów pozostawiając w gestii diakonii.
- Proponuje się, aby w miarę możliwości Namiot Spotkania był przeżywany w całej grupie wobec wystawionego Najświętszego Sakramentu. Sugerowane krótkie teksty biblijne, będące tworzywem tej osobistej modlitwy są związane z tematem konferencji i stanowią swoistą syntezę jej treści. Ważne jest, aby uczestnikom ukazać, że dla "smakowania" treści i doświadczenia dialogu z Bogiem istotne jest to określone miejsce i czas (1 godzina). Nie należy zatem skracać czasu Namiotu Spotkania.
- Przyjęto założenie, że temat każdego spotkania modlitewnego jest uzależniony od potrzeb grupy rekolekcyjnej. Nie mają one stanowić prezentacji form modlitwy, ale być odpowiedzią na aktualny stan dojrzałości duchowej grupy. Temat i forma spotkania rozeznawane są na modlitwie diakonii stanowiącej grupę rozeznania, która podejmuje odpowiedzialność za prowadzenie spotkań modlitewnych.
Animacji spotkań modlitewnych nie należy powierzać uczestnikom, gdyż jest to czas modlitwy a nie uczenia się techniki prowadzenia grupy modlitewnej ("poligon doświadczalny")! - Jednym z istotniejszych wymiarów życia modlitwy jest cisza, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na właściwe umotywowanie i wierne przestrzeganie silentium sacrum. Dotyczy ono, poza uzasadnionymi wyjątkami wszystkich uczestników jak i całej diakonii.